Mi magyarok, egészségtudatosabbak lettünk
A magyarok számára a vezető aggodalom az egészség elveszítése – mutat rá a Nielsen fogyasztói bizalmi indexe: a válaszadók több mint egyötöde nevezte meg elsődleges vagy másodlagos fő félelemként.
Az elhízás világszerte ijesztő méreteket ölt, és a jelenség veszélyeinek tudatosulása fokozatosan cselekvésre ösztönzi a az embereket: a Nielsen felmérése szerint Közép-Kelet-Európában az emberek 81 százaléka próbál fogyni étrendmódosítás és/vagy diéta által; Magyarországon ez 84 százalék. A kutatási adatokból az is kiderült, hogy az étrend tudatos átalakítása messze vezető súlykontroll opció a honfitársaink körében; a testmozgás, sport mellett a válaszadók közel kétharmada (63%) teszi le a voksát. A fogyókúrás tablettákat, shake-eket és fittnesz szeleteket csupán 10 százalék választja.
Az étrend átalakításában fontos szerepet kap a károsnak vagy egészségtelennek ítélt élelmiszerek kiszorítása, kiiktatása. Százból 62 magyar törekszik arra, hogy kevesebb csokoládét, magas cukortartalmú ételt fogyasszon, és minden második válaszadó hangsúlyozta a fokozott friss zöldség-gyümölcs fogyasztást is. Legalább ennyien igyekeznek kevesebb zsíros ételt fogyasztani, de népszerű a csökkentett adagok „trükkje is”. A Nielsen kiskereskedelmi adataiból pozitív trend rajzolódik ki: friss gyümölcsből, müzliszeletből és natúrjoghurtból valóban több fogy.
A magyarországi lakosság közel egyharmada szenved valamilyen ételallergiától- és/vagy –intoleranciától (az európai átlag 22%). „Vezet” a laktózérzékenység, az érintettek közel egyötöde nem kimondottan tejrajongó. A glutén és szója szintén dobogós az allergialistán. Mindez jelentősen befolyásolja a fogyasztói döntéseket is: nálunk a fogyasztók kétharmada (68%) hajlandó többet is fizetni olyan ételekért és italokért, amelyekben nincs általuk nemkívánatosnak tartott alkotóelem. Ebből a szempontból a magyarok egészségtudatosabbak az európai átlagnál. A termékcímkéken feltüntetett tápanyag-információ egyre fontosabb, a fogyasztók kétharmada alaposan áttanulmányozza, mit tartalmaz az adott termék. Emellett jellemzően a hazai terméket választja, amennyiben lehetséges, ugyanakkor a kutatás azt is kimutatta, hogy a fogyasztók közel fele szerint nincs elegendő egészséges termék a boltok kínálatában.
A magyarok csupán fele gondolja úgy, hogy súlyproblémái lennének, és négyötödük igyekszik fogyni, míg Kelet-Európában a lakosság 58 százaléka túlsúlyos, ugyanakkor mindössze 49 százalék tekinti magát annak.
A magyarok legnagyobb aggodalmuknak rendre az egészséget tartják: közel hárommillióan szenvednek valamilyen ételallergiától és/vagy -intoleranciától, és a lakosság több mint fele speciális étrenddel vagy bizonyos összetevők elhagyásával törekszik egészségi állapota javítására. (forrás: Nielsen, MedicalOnline)