A mellrák elleni küzdelem története
1985. októberében az Amerikai Rák Társaság (American Cancer Society) és az Imperial Chemical Industries gyár gyógyászati részlege között alakult partnerség eredményeként jött létre az Emlőrák Elleni Küzdelem Hónapja (National Breast Cancer Awareness Month /NBCAM/) elnevezésű egészségügyi kampány. A jótékonysági mozgalom alapvető célja volt, hogy felhívja a figyelmet a betegségre, elősegítse a mammográfiás szűréseken (mint a mellrák elleni küzdelem leghatékonyabb fegyvere) a részvételi arány növekedését és anyagi támogatást szerezzen a megelőzésre, kutatásra és kezelésre. A kampány továbbá információt és segítséget nyújt az érintettek számára.
1991-ben a 68 éves kaliforniai Charlotte Haley, akinek húga, lánya és unokája is emlőrákban szenvedett, barack színű szalagokat készített, melyekhez kártyákat mellékelt, amelyeken a következő állt:
“A National Cancer Institute (Amerikai Onkológiai Intézet) éves költségvetése 1,8 milliárd $, melynek mindössze 5%-át fordítják a rák megelőzésére. Segíts felébreszteni a törvényhozóinkat és Amerikát eme szalag viselésével.”
1991 őszén a Susan G. Komen Alapítvány rózsaszín szalagokat osztott a résztvevőknek az emlőrák túlélőkért rendezett New York-i futam alkalmából.
1993-ban Evelyn Lauder, az Estée Lauder senior vállalati alelnöke megalapította a Breast Cancer Research Foundation nevű alapítványt az emlőrákkal kapcsolatos kutatás támogatására, és jelképéül a rózsaszín szalagot választotta.
Mára világszerte sokszínű programok látogathatók októberben az emlőrák elleni küzdelem jegyében: pl. közös séta, futás, főbb épületek rózsaszín kivilágítása, valamint sportklubok és művészek is részt vesznek a tudatosság terjesztésében, az Egészségügyi Világszervezet (WHO) is nagy jelentőséget tulajdonít az aktivitásnak. (Forrás: onkoplasztika.hu, fotó: netambulancia.hu)